دانش های مرتبط با زیست فناوری(بیوتکنولوژی)

این سایت به علوم مرتبط با زیست فناوری (بیوتکنولوژی) می پردازد

دانش های مرتبط با زیست فناوری(بیوتکنولوژی)

این سایت به علوم مرتبط با زیست فناوری (بیوتکنولوژی) می پردازد

 

طیف سنجی تابش شعله(flame photometry) و طیف سنجی پلاسمای جفت شده القایی(inductively coupled plasma spectrophotometry)

 

طیف سنجی تابش شعله (فلیم فتومتری) بر پایه ویژگی های تابش نور توسط اتم های بسیاری از عناصر فلزی بنا شده است در هنگامی که به آنها انرژی کافی داده شود مانند آنچه که توسط یک شعله داغ تامین میشود. طول موجی که برای اندازه گیری یک عنصر استفاده میشود بستگی به خطی از طول موج دارد که دارای شدت کافی در فراهم کردن حساسیت لازم و عاری بودن از هر گونه خطهای مداخله گر در و یا نزدیک به طول موج انتخاب شده می باشد. برای مثال لیتیوم در شعله رنگ قرمز و مگنزیوم رنگ آبی تولید میکند.این رنگها ویژگی اتم های فلزی این عنصر ها است که در محلول به شکل کاتیون وجود دارند. تحت شرایظ ثابت و کنترل شده ، شدت نور طول موج انتخاب شده که به وسیله هر یک از اتم ها تولید میشود به طور مستقیم متناسب با شمار اتم هایی است که انرژی را تابش میکنند و شمار این اتم های تابش کننده بطور مستقیم متناسب است با غلظت ماده مورد نظر در نمونه. اگر چه این فناوری به شکلی گسترده در انالیز سدیم و پتاسیم و لیتیوم در مایع های بدن بکار گرفته شد اما اکنون با فناوری های الکتروشیمی جایگزین شده است .

تکنیک طیف سنجی تابش اتمی پلاسمای جفت شده القایی (inductively coupled plasma(=ICP) spectrophotometry) تکنیکی است ،بیشتر برای انالیز عنصرهای فلزی کم یاب تا گونه های تحریک شده از اتم های این عنصرها را تولید کند که نوری با طول موجی خاص تولید میکنند. یک طیف سنج ICP از یک طیف سنج نوری و یک مشعل ICP ساخته شده است. مشعل به وسیله یک سیم پیچ القا کننده رادیو فرکانس و یک جرفه الکتریکی، پلاسمایی از گاز ارگون تولید میکند (10000 K). یک نمونه به داخل پلاسمای گاز ارگون افشانده شده و اتم های موجود در نمونه تحریک شده و الکترونهای تحریک شده این اتم ها طول موج ویژه را از خود نشر میدهند و سپس به حالت پایه باز میگردند. نور تابش شده آنگاه به وسیله یک طیف سنج نوری اندازه گیری میشود.

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۰۴
غلامعلی نظری (gholamali nazary)

فلیم فتومتری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی